فواید دویدن – قسمت اول به قلم بهراد قاسمی

فواید دویدن

فواید دویدن – ضمن عرض سلام و ادب خدمت تمامی خوانندگان مجله ی الکترونیکی آسترونو مگ .

در این مقاله قرار است باهم به فواید دویدن بپردازیم.

در سال های اخیر میانگین زمان صرف شده برای ورزش کردن توسط ایرانیان به مقدار بسیار کمی رسیده است.

در همین راستا آسترونو مگ قصد دارد تا در سری مقالاتی از فواید ورزش هایی که برای انجام آنها نیاز به هزینه ای ندارید برای شما بگوید.

پیشنهاد می شود این سری مقالات را به هیچ وجه از دست ندهید.

همانطور که پیشتر گفته شد امروز با فواید دویدن آشنا خواهیم شد.

چرا باید دوید!؟

فواید دویدن از ۳۰ دقیقه تا ۲۵ سال ادامه دارد.

بله درست شنیدید فواید دویدن از ۳۰ دقیقه تا ۲۵ سال بر روی شما باقی می ماند.

فواید دویدن بعد از ۳۰ دقیقه

برای این که نتیجه ی دویدن را احساس کنید نیاز به ساعت ها و یا روز ها ندارید با دویدن در همان ۳۰ دقیقه اول شما احساس خواهید کرد حالتان بهتر است.

از دویدن به عنوان ورزش ضد افسردگی نیز یاد می شود.

دویدن عصب زایی یا نوروژنز را در هیپوکامپ افزایش می دهد که به عنوان ضد افسردگی عمل می کند.

هیپوکامپ قسمتی از دستگاه کناره ای مغز بوده که محل یادگیری است.

اولین ناحیه ای از مغز که در بیماران آلزایمری آسیب می بیند، هیپوکامپ است.

دویدن باعث افزایش عصب زایی در این ناحیه شده که علاوه بر خاصیت ضد افسردگی، باعث بهبود کارایی فرد در یادگیری نیز می شود.

تنها بهبود خلق و خوی تان و وضعیت روانی تان، جزو فواید دویدن نمی باشد.

بلکه دویدن، باعث می شود که تمامی سیستم های بدنتان، عملکرد بهتری داشته باشند.

۳۰ دقیقه دویدن همراه با گرم کردن و حرکات کششی (کلا ۴۵ دقیقه ) می تواند متابولیسم تان را برای ۱۴ ساعت آینده افزایش دهد.

هنوز به فواید مهم دویدن اشاره نکرده ایم. همه فواید بالا، با دویدن ۳۰ دقیقه ای حاصل می شوند. با پیشرفت در برنامه دویدن تان، از فواید فوق العاده زیر بهره مند خواهید شد.

فواید دویدن بعد از ۲۴ ساعت

آیا احساس می کنید دیگر انسان خلاقی نیستید؟

پس ما به شما دویدن را توصیه می کنیم.

فواید دویدن

مطالعه ای نشان داد که کارکنانی که ورزش می کنند، در محل کارشان شاد تر و کارآمد تر هستند.

این مطالعه نشان داد که در روزهایی که آنها ورزش نمی کنند، هیچ بهبودی در حالات خلقی و عملکردشان مشاهده نشد.

مطالعه بالا در مورد تاثیر ورزش در محل کار بود، اما ما می توانیم فرض کنیم که ورزش و دویدن به شما کمک خواهد کرد تا در همه لحظات زندگی تان، حالات خلقی بهتری داشته و عملکردتان نیز بهبود پیدا کند.

افزایش اعتماد به نفس با دویدن ؛

دویدن باعث میشود که در مورد خودتان احساس خوبی داشته باشید.

۵۷ مطالعه نشان داده است که ورزش می تواند باعث افزایش اعتماد بنفس و همچنین بهبود تصویر بدنی افراد شود.

دویدن همچنین به عنوان یک ابزار کارآمد برای بهبود عزت نفس بچه ها است.

یک مطالعه نشان داد که، دویدن یا هر ورزشی، می تواند باعث افزایش عزت نفس در بچه ها و افراد جوان شود.

شاید با خودتان فکر کنید که با دویدن، دیگر نیازی به مطالعه کتابهای روانشناسی و یا دیدن ویدئوهای آموزشی نخواهید داشت.

شاید دویدن بتواند تمامی نیاز شما را برطرف کند، چون دویدن باعث افزایش انرژی و اعتماد بنفس تان خواهد شد.

ولی با همه این اوصاف، کسب دانش و آگاهی در هر زمینه ای نیاز هر انسان است.

افزایش هوش با دویدن ؛

روند یادگیری تان سریعتر خواهد شد.

محققین در یک مطالعه، به بررسی فعالیت های مختلف تفریحی و تاثیر آنها بر یک دوره یادگیری پرداختند.

گروهی که از انها خواسته شده بود، بدوند، به نسبت گروه دیگر، عملکرد بهتری داشتند.

از جمله فواید دویدن، شامل افزایش سطح کورتیزول در بدن است که برای نگهداری اطلاعات و به خاطرسپاری آنها لازم است.

یک مطالعه دیگر نشان داد که ورزش هوازی، BDNF را که باعث افزایش عملکرد حافظه می شود، افزایش خواهد داد.

کمک به سوخت و ساز بدن ؛

دویدن به شما کمک می کند تا کالری های زیادی مصرف کنید.

هر کسی این را می داند. اما نکته مهم این است که حتی وقتی نمی دوید، نیز کالری سوزی در بدنتان ادامه خواهد داشت.

۱۴ ساعت بعد از دویدن نیز، ۱۹۰ کالری دیگر در بدنتان سوزانده می شود.

خوابیدن راحت ؛ 

از جمله فواید دویدن، راحت تر و سریع تر خوابیدن است.

همچنین کیفیت و زمان خوابتان نیز خیلی بهبود پیدا خواهد کرد.

فواید دویدن بعد از ۱ ماه

ما فقط در مورد فواید دویدن در کوتاه مدت بحث کردیم، اما فواید واقعی، بعد از اینکه منظم دویدید، نشان داده خواهند شد.

بعد از یک ماه دویدن، موارد زیر در شما پدیدار خواهند شد.

دویدن رشد ماده خاکستری مغز را تحریک می کند.

فقط بعد از یک ماه شروع دویدن، هزاران سلول در مغز تولید می شوند.

این به این معنی است که شما می توانید چیزهای جدید، را با سرعت بیشتر و آسان تر یاد بگیرید.

همچنین تمرکزتان نیز بهبود پیدا می کند. شما بهتر میتوانید با تغییرات سازگار شده و با چالش های بیشتری، به نحو کارآمدتری برخورد کنید.

این به چه معنی است؟ برای دانش آموزان، به معنی عملکرد بهتر در درس است.

برای تاجران و کارآفرینان به معنی سود بیشتر!

برای کارمندان به معنی ترفیع رتبه و درجه در اداره.

* در قسمت بعدی همین مقاله قرار است باهم به سایر فواید دویدن بپردازیم امیدواریم از همین امروز شروع به دویدن کنید.

مدیر و موسس آسترونو مگ

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: نظریه استیون هاوکینگ ؛ سیاهچاله تأیید شد! - آسترونو مگ / اخبار نجومی

6 یک نظر

  1. علی صادقی پاسخ

    ممنون از شما واقعا مقاله خوبی بود از امروز تصمیم میگیرم شروع کنم به ورزش

    1. AstronoMag نویسنده ارسال پاسخ

      سلام دوست عزیز خوشحالیم که تاثیر مثبتی برای شما داشت امیدواریم از همراهان همیشگی ما شوید

  2. حمید پاسخ

    مقاله خوبی بود ولی توی گوگل همه جا پره از این مقالات من هنوز دلیلی نمیبینم تا شروع کنم ب ورزش

    1. AstronoMag نویسنده ارسال پاسخ

      دوست عزیز بعد از چندین سال نتایج ورزش نکردن را احساس خواهید کرد امیدوارم در نگرشتون تغییری ایجاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *